Een goede webtekst leest niet alleen prettig, maar voldoet ook aan allerlei regels die speciaal gelden voor internet. Denk aan richtlijnen voor SEO (zoekmachineoptimalisatie) en usability (gebruiksvriendelijkheid). Daarnaast moet de content passen bij het doel van de website en het eventuele stijlboek. Een hele puzzel. En dan kan een frisse blik een uitkomst zijn.
Ik ben freelance webredacteur (ook wel: contentspecialist) met een journalistieke achtergrond. Ik werkte o.a. voor BNN, Reed Business en een aantal ministeries.
Na mijn studie journalistiek en voorlichting schreef ik voor veel verschillende tijdschriften. Maar schrijven voor internet bleek nog interessanter. Eindelijk interactie met de lezer! En het web biedt een speeltuin aan mogelijkheden.
Die mogelijkheden verken ik graag. Zo ben ik groot fan van het fenomeen 'paperless office' en ik probeer Het Nieuwe Werken soms ietsje verder uit ... vanuit Kaapstad, Barcelona of Stockholm. Apps helpen mij bij het sporten. En mijn sociale leven zal nooit meer hetzelfde zijn sinds ik een iPhone heb met internet (hier kan ik eindeloos over doorgaan).
Met de Webflosser focus ik op content, naar mijn mening het belangrijkste onderdeel van een website. Met goede content bereik je veel meer en dat mag dus best wat extra aandacht krijgen. Bijvoorbeeld via eindredactie.
De webredacteur is vaak zijn eigen eindredacteur: hij controleert zichzelf. Dat komt omdat hij een duizendpoot is en van steeds meer markten thuis moet zijn. Met de Webflosser wil ik eindredactie aanbieden als een losse service die je kunt afnemen wanneer het je uitkomt. Lekker makkelijk. En iemand met een frisse blik ziet vaak meer.
Corine de Goede